Sektörel seminerler dersi kapsamında, gastronomi bölümü hocalarımız ve yüksek lisans öğrencilerimiz, Alanya'nın tarihi ve kültürel değerlerini yerinde g&oum...
Ders İçerikleri
DERS İÇERİKLERİ (2025-2026 Güz Dönemi'nden İtibaren Uygulanacak Yeni Müfredat)
I. SINIF I. YARIYIL (DERS DÖNEMİ)
GMSE 521 – Araştırma Yöntemleri ve Bilimsel Etik (Zorunlu)- Ders Kredisi: 3 AKTS:10
Bilimsel kavramların tanıtılması, bilimsel bir araştırmanın kurgulanması, nitel-nicel ve karma yöntemlerin özellikleri ve süreçleri, bilimsel aktarmalar, kaynakça gösterimi konuları bu dersin kapsamını oluşturmaktadır. Araştırmacı adayı olacak öğrencilerin etik, intihal, dilimleme, çarptırma, aşırma gibi kavramlara ilişkin farklılık kazanarak eserlerinde bu olguları dikkat eder; tasarlayacağı araştırma basamaklarında ve sonuçta topluma karşı sorumluluk bilinci taşır.
GMSE 523 – Gastronomi Bilimi (Zorunlu)- Ders Kredisi: 3 AKTS: 7
Bu derste, gastronominin dünden bugüne olan gelişimi göz önüne alınarak, gastronomi alanında son yıllardaki trendler, yeni beslenme akımları, mutfaktaki gıda bilimi, yemek sunumunun görselliği, gastronominin turizmdeki önemi ve gastronomi eğitiminde kariyer gelişimi gibi konulara farklı bilim dalları ile ilişkilendirerek yer verilir.
SEC 501 – Seçmeli Ders -Bölüm Seçmeli I (Bu havuzdan bir ders seçilmelidir.)
GMSE 525 – Tahıl Bilimi (Seçmeli)- Ders Kredisi:3 AKTS:5
Mutfaklarımızda sıklıkla kullanılan tahılların ve özelliklerin öğrenilmesi. Öğrencinin gastronominin temel ürünleri olan ekmek, bulgur, kuru pasta, bisküvi, kek, kraker ve kahvaltılık gevreklerin özellklerini yapılışlarını ve yapılarını tanımalarının sağlanması. Bu ürünlerin yapılmasında kullanılan hammadde ve yardımcı maddelerin fonksiyonlarının öğrenilmesinin sağlanması.
SEC 503 – Seçmeli Ders -Bölüm Seçmeli II (Bu havuzdan bir ders seçilmelidir.)
GMSE 527 – Yemeklerin Kimyasal Yapıları ve Temel Bilgiler (Seçmeli)- Ders Kredisi: 3 AKTS: 5
Bu derste, gastronomi disiplinin gıda kimyası arasındaki ilişkiler incelernir. Yiyeceklerin girdi, process, işlem ve çıktılarındaki bilgiler öğrenmelerinin yanı sıra su aktiviteler, maillard reaksiyonu, ısıl işlem, et teknolojisi, süt teknolojisi, meyve ve hububat teknolojisi hakkında bilgiler edinir. Yemeklerin hazırlanma süreçlerindeki temel yapı taşlarındaki teorik bilgilerin uygulamada nasıl çıktığına ilişkin süreçler öğretilir.
I. SINIF II. YARIYIL (DERS DÖNEMİ)
GMSE 520- Seminer (Zorunlu) Ders Kredisi: 0 AKTS: 5
Seminer dersine kayıt olan yüksek lisans öğrencisi tez çalışmasına yönelik olarak bilimsel araştırma yaparken izlenecek yol ve dikkat edilecek konular hakkında bilgi sahibi olur. Öğrenci seminer dersi süresince çalışmalarını rapor haline getirme ve sunma konularında kendini geliştirir. Ayrıca araştırmalarını sözlü ve yazılı paylaşma aşamasında tablo, grafik, sunum vb. teknikleri kullanıp bilgileri diğer araştırmacılara aktararak bilimsel tartışma ortamının geliştirilmesine katkıda bulunur. Tez çalışmasına öğrencinin hazır hale gelmesi için gereken yöntem ve bakış açısının kazandırılması hedeflenir.
GMSE 522 – Gastronomide Duyusal Analiz (Zorunlu)- Ders Kredisi: 3 AKTS: 10
Bu dersin içeriği, gastronomide gıdanın duyusal kalite özelliklerinin önemini, duyuların bir araç olarak kullanılmasını, bir duyusal değerlendirmede seçilen panelist, kullanılan panel odası, ölçekler ve örnek hazırlama kurallarının bilgisini içerir. Ayrıca gastronomide kullanılan çeşitli duyusal analiz metotları ve mutfaktaki ürün formülasyonlarında kullanılması ve test sonuçlarının değerlendirilmesi gibi konuları içerir.
GMSE 524 – Temel Pişirme Yöntemleri (Zorunlu)- Ders Kredisi: 3 AKTS: 10
Beslenme ve besin öğeleri, pişirmenin amaçları, ısı aktarımı türleri, farklı pişirme yöntemlerinin sağlık üzerine etkileri ve mutfakta iş güvenliği ve sağlığı gibi konular işlenerek pişirme konusuna öğrencilerin farklı yönlerden bakabilmesini amaçlanmaktadır.
SEC 503 – Seçmeli Ders -Bölüm Seçmeli III (Bu havuzdan bir ders seçilmelidir.)
GMSE 526- Gastronomi Turizmi (Seçmeli)- Ders Kredisi: 3 AKTS: 5
Gastronomi turizmi, bilimsel bir çalışma alanı olarak turizm çalışmaları ile gastronomi arasındaki ilişkiyi konu edinir. Öğrenciler bu derste, gastronomi disiplinin turizm çalışmalarından hareketle ortaya çıkışını, gastronomonin kuramsal kavramlarıyla destinasyonda, boş zaman aktivetelerinde rekabeti, çekiciliğini öğrenir. Ayrıca gastronomideki güncel yaklaşımlardan da bilgiler edinerek gastronomi müzeleri, önoloji gibi hareketleri turist tipolojileriyle eşleştirebilir.
II. SINIF I. YARIYIL (TEZ DÖNEMİ)
GMSE 591 – Tez I (Zorunlu)- Ders Kredisi: 0 AKTS: 30
Tezli yüksek lisans programının başarılı şekilde tamamlanması için zorunlu ve seçmeli derslerini tamamlayan öğrencinin tez danışmanı ile birlikte belirlediği tez başlığı ve konusunun program süresi içerisinde bilimsel ve etik kurallara uygun olarak tamamlanmasını hedefler. Tez çalışmasında ilgili alanda araştırmalarını yapan öğrenci tez konusunun tekrardan uzak içeriğe sahip olması, bilime yeni bir bilgi, bakış açısı veya yöntem kazandırmayı amaçlayacak şekilde araştırma sürecini gerçekleştirir ve bu çalışmasını jüri değerlendirmesine sunar.
II. SINIF II. YARIYIL (TEZ DÖNEMİ)
GMSE 592 – Tez II (Zorunlu)- Ders Kredisi: 0 AKTS:30
Tezli yüksek lisans programının başarılı şekilde tamamlanması için zorunlu ve seçmeli derslerini tamamlayan öğrencinin tez danışmanı ile birlikte belirlediği tez başlığı ve konusunun program süresi içerisinde bilimsel ve etik kurallara uygun olarak tamamlanmasını hedefler. Tez çalışmasında ilgili alanda araştırmalarını yapan öğrenci tez konusunun tekrardan uzak içeriğe sahip olması, bilime yeni bir bilgi, bakış açısı veya yöntem kazandırmayı amaçlayacak şekilde araştırma sürecini gerçekleştirir ve bu çalışmasını jüri değerlendirmesine sunar.
I. SINIF I. YARIYIL (DERS DÖNEMİ)
GMSE 521 – Araştırma Yöntemleri ve Bilimsel Etik (Zorunlu)- Ders Kredisi: 3 AKTS:10
Bilimsel kavramların tanıtılması, bilimsel bir araştırmanın kurgulanması, nitel-nicel ve karma yöntemlerin özellikleri ve süreçleri, bilimsel aktarmalar, kaynakça gösterimi konuları bu dersin kapsamını oluşturmaktadır. Araştırmacı adayı olacak öğrencilerin etik, intihal, dilimleme, çarptırma, aşırma gibi kavramlara ilişkin farklılık kazanarak eserlerinde bu olguları dikkat eder; tasarlayacağı araştırma basamaklarında ve sonuçta topluma karşı sorumluluk bilinci taşır.
GMSE 523 – Gastronomi Bilimi (Zorunlu)- Ders Kredisi: 3 AKTS: 7
Bu derste, gastronominin dünden bugüne olan gelişimi göz önüne alınarak, gastronomi alanında son yıllardaki trendler, yeni beslenme akımları, mutfaktaki gıda bilimi, yemek sunumunun görselliği, gastronominin turizmdeki önemi ve gastronomi eğitiminde kariyer gelişimi gibi konulara farklı bilim dalları ile ilişkilendirerek yer verilir.
SEC 501 – Seçmeli Ders -Bölüm Seçmeli I (Bu havuzdan bir ders seçilmelidir.)
GMSE 525 – Tahıl Bilimi (Seçmeli)- Ders Kredisi:3 AKTS:5
Mutfaklarımızda sıklıkla kullanılan tahılların ve özelliklerin öğrenilmesi. Öğrencinin gastronominin temel ürünleri olan ekmek, bulgur, kuru pasta, bisküvi, kek, kraker ve kahvaltılık gevreklerin özellklerini yapılışlarını ve yapılarını tanımalarının sağlanması. Bu ürünlerin yapılmasında kullanılan hammadde ve yardımcı maddelerin fonksiyonlarının öğrenilmesinin sağlanması.
SEC 503 – Seçmeli Ders -Bölüm Seçmeli II (Bu havuzdan bir ders seçilmelidir.)
GMSE 527 – Yemeklerin Kimyasal Yapıları ve Temel Bilgiler (Seçmeli)- Ders Kredisi: 3 AKTS: 5
Bu derste, gastronomi disiplinin gıda kimyası arasındaki ilişkiler incelernir. Yiyeceklerin girdi, process, işlem ve çıktılarındaki bilgiler öğrenmelerinin yanı sıra su aktiviteler, maillard reaksiyonu, ısıl işlem, et teknolojisi, süt teknolojisi, meyve ve hububat teknolojisi hakkında bilgiler edinir. Yemeklerin hazırlanma süreçlerindeki temel yapı taşlarındaki teorik bilgilerin uygulamada nasıl çıktığına ilişkin süreçler öğretilir.
I. SINIF II. YARIYIL (DERS DÖNEMİ)
GMSE 520- Seminer (Zorunlu) Ders Kredisi: 0 AKTS: 5
Seminer dersine kayıt olan yüksek lisans öğrencisi tez çalışmasına yönelik olarak bilimsel araştırma yaparken izlenecek yol ve dikkat edilecek konular hakkında bilgi sahibi olur. Öğrenci seminer dersi süresince çalışmalarını rapor haline getirme ve sunma konularında kendini geliştirir. Ayrıca araştırmalarını sözlü ve yazılı paylaşma aşamasında tablo, grafik, sunum vb. teknikleri kullanıp bilgileri diğer araştırmacılara aktararak bilimsel tartışma ortamının geliştirilmesine katkıda bulunur. Tez çalışmasına öğrencinin hazır hale gelmesi için gereken yöntem ve bakış açısının kazandırılması hedeflenir.
GMSE 522 – Gastronomide Duyusal Analiz (Zorunlu)- Ders Kredisi: 3 AKTS: 10
Bu dersin içeriği, gastronomide gıdanın duyusal kalite özelliklerinin önemini, duyuların bir araç olarak kullanılmasını, bir duyusal değerlendirmede seçilen panelist, kullanılan panel odası, ölçekler ve örnek hazırlama kurallarının bilgisini içerir. Ayrıca gastronomide kullanılan çeşitli duyusal analiz metotları ve mutfaktaki ürün formülasyonlarında kullanılması ve test sonuçlarının değerlendirilmesi gibi konuları içerir.
GMSE 524 – Temel Pişirme Yöntemleri (Zorunlu)- Ders Kredisi: 3 AKTS: 10
Beslenme ve besin öğeleri, pişirmenin amaçları, ısı aktarımı türleri, farklı pişirme yöntemlerinin sağlık üzerine etkileri ve mutfakta iş güvenliği ve sağlığı gibi konular işlenerek pişirme konusuna öğrencilerin farklı yönlerden bakabilmesini amaçlanmaktadır.
SEC 503 – Seçmeli Ders -Bölüm Seçmeli III (Bu havuzdan bir ders seçilmelidir.)
GMSE 526- Gastronomi Turizmi (Seçmeli)- Ders Kredisi: 3 AKTS: 5
Gastronomi turizmi, bilimsel bir çalışma alanı olarak turizm çalışmaları ile gastronomi arasındaki ilişkiyi konu edinir. Öğrenciler bu derste, gastronomi disiplinin turizm çalışmalarından hareketle ortaya çıkışını, gastronomonin kuramsal kavramlarıyla destinasyonda, boş zaman aktivetelerinde rekabeti, çekiciliğini öğrenir. Ayrıca gastronomideki güncel yaklaşımlardan da bilgiler edinerek gastronomi müzeleri, önoloji gibi hareketleri turist tipolojileriyle eşleştirebilir.
II. SINIF I. YARIYIL (TEZ DÖNEMİ)
GMSE 591 – Tez I (Zorunlu)- Ders Kredisi: 0 AKTS: 30
Tezli yüksek lisans programının başarılı şekilde tamamlanması için zorunlu ve seçmeli derslerini tamamlayan öğrencinin tez danışmanı ile birlikte belirlediği tez başlığı ve konusunun program süresi içerisinde bilimsel ve etik kurallara uygun olarak tamamlanmasını hedefler. Tez çalışmasında ilgili alanda araştırmalarını yapan öğrenci tez konusunun tekrardan uzak içeriğe sahip olması, bilime yeni bir bilgi, bakış açısı veya yöntem kazandırmayı amaçlayacak şekilde araştırma sürecini gerçekleştirir ve bu çalışmasını jüri değerlendirmesine sunar.
II. SINIF II. YARIYIL (TEZ DÖNEMİ)
GMSE 592 – Tez II (Zorunlu)- Ders Kredisi: 0 AKTS:30
Tezli yüksek lisans programının başarılı şekilde tamamlanması için zorunlu ve seçmeli derslerini tamamlayan öğrencinin tez danışmanı ile birlikte belirlediği tez başlığı ve konusunun program süresi içerisinde bilimsel ve etik kurallara uygun olarak tamamlanmasını hedefler. Tez çalışmasında ilgili alanda araştırmalarını yapan öğrenci tez konusunun tekrardan uzak içeriğe sahip olması, bilime yeni bir bilgi, bakış açısı veya yöntem kazandırmayı amaçlayacak şekilde araştırma sürecini gerçekleştirir ve bu çalışmasını jüri değerlendirmesine sunar.